Tem

Erişkin Yaşta Skolyoz Tedavisi
Sağlıklı omurgaya arkadan bakıldığında omurların diziliminin aynı yönde olduğu görülmektedir. Fakat bu dizilimde belirli sebeplerden dolayı sola ya da sağa kayması gibi durumlar olduğu zaman eğrilik ortaya çıkar. Bu eğrilik ise skolyoz olarak bilinir. Son dönemlerde duruş bozukluklarının da artmasıyla beraber skolyoz da pek çok kişide görülen bir rahatsızlık haline gelmiştir.

Erişkin Yaşta Skolyoz Görülmesinin Sebepleri Nelerdir?
Özellikle toplumun yaşlanmasıyla beraber erişkin dönemlerde ortaya çıkan lomber skolyoz rahatsızlığı olarak da bilinen vakaların sayısı git gide artmaya başlamıştır. Disk içeriğinin bozulması genel anlamda ilerleyen dönemlerde disk yüksekliğinin azalmasıyla beraber erişkinlerde skolyoz olarak ortaya çıkmaktadır. Erişkin yaş gruplarında skolyoz daha çok 50 yaş ve üzeri olan yaş gruplarında görülür.

Omurga üzerinde bulunan yük dağılımını bir anlamda bozulmasına bağlı olarak gerçekleşir. Omuriliği çevreleyen bağlar ve eklemler büyüyerek bir süre sonra omurilik kanadının daralmasına sebep olabilir. Buna ek olarak aynı zamanda yaşlılıkla ortaya çıkan osteoporozun omurga üzerindeki eğriliğin artmasına sebep olabileceği düşünülür. Yaşın ilerlemesine bağlı olarak bel bölgesi ile beraber sırt ve boyun bölgelerinde de skolyoz rahatsızlığı gelişebilmektedir.

Erişkin Tip Skolyozun Bulguları Nelerdir ?
Daha çok ileri yaşlarda görülen skolyozun en sık belirtisi bel ağrısı olarak kendini gösterir. Ağrı genel anlamda hareketle beraber artabilir. Direkt olarak bacaklara giden sinirlerin bası altında kalmasıyla beraber yürüyüş mesafesinde kısalması, bacakta uyuşma ya da bacak ağrıları gibi çeşitli şikayetler de olabilir. Erişkin tip skolyoz ilerlemesi durumunda idrar kaçırma gibi şikayetler de görüşebilir görülebilir.

Erişkinlerde Görülen Skolyoz Nasıl Tedavi Edilmektedir?
Erişkin yaş gruplarından ortaya çıkabilen skolyozun tedavisi genel anlamda hastanın ağrılarına şiddetine göre değişir. Bununla beraber eğriliğin derecesi ve eğriliğin ilerlemesiyle ilgili de doktor tarafından mutlaka göz önünde bulundurulur. Tamamen buna yönelik olarak bir tedavi planı oluşturulur. Bu planda ilk olarak tedavi de çok fazla edilen ve cerrahi olmayan yöntemler seçilir. Uygun olan hastalarda genel anlamda korse kullanımı, rehabilitasyon uygulamaları, fizik tedavi uygulamaları ve ağrı kesiciler ağrıyı azaltmak için yapılan enjeksiyonlar da tedavi olarak verilebilir.

Erişkin Tip Skolyozda Cerrahi Ne Zaman Önerilir?
Erişkin tipi olan skolyozlarda ilk tedavi yöntemi olarak enjeksiyon, korse, fizik tedavi ve rehabilitasyon, ağrı kesiciler verilir. Ancak bu uygulamalar şikayetleri azaltmadıysa bu durumda cerrahi düşünülmektedir.
Hastanın ayaklarında ya da bacaklarına başlayan güçsüzlükle beraber yürüyüş mesafesine sürekli olarak azalması ve ilerleyen derecelerden biri olan idrar kaçırması gibi şikayetler gelişirse erişkin yaşta skolyoz tedavisi olarak cerrahi büyük bir oranda düşünülmeye başlanır.

Erişkin Yaşta Skolyoz Tedavisinde Cerrahi Tedavi Zorunlu Mudur?
Yetişkin olarak skolyoz tanısı alan kişiler tedavi olması için tek seçenek cerrahi olduğunu düşünenler ameliyattan korkabilir. Fakat durum çok da bu şekilde değildir. Çünkü cerrahiden önce çok çeşitli tedavi seçenekleri tercih edilir. Bu anlamda belirtileri kontrol altına almak mümkündür. Yetişkin skolyoz tedavisinde omurgayı dengede tutmak ve güçlendirmek amacıyla fizik tedavi uzmanları eşliğinde bazı egzersizler yapılır. Bu anlamda ağrı kontrolü de sağlanır. Aynı zamanda ilaç tedavisi de beraberinde verilir. Eğer eğrilik artışı devam ederse ve hastanın ağrılarını hiçbir şekilde gerçekleşmemesi bu anlamda tedaviyi gündeme getirebilmektedir.

Erişkin Yaşta Skolyoz Tedavisi

Skolyoz Eğriliğinin Konumu ve Büyüklüğü Yaşanacak Belirtileri Belirler Mi?
Yaşlanma ile beraber pek çok kişide omurga bozuklukları görülebilmektedir. Çünkü omurga git gide zayıflar ve eğriliği ortaya çıkarır. Bununla beraber bazı kişiler herhangi bir şekilde belirti göstermeyebilir. Ancak bazı kişilerde bacak ağrısı, sırt ağrısı, bacaklarda karıncalanma ve uyuşma, yürüyüşün azalması gibi şikayetler görülebilir.

Omurga bozuklukları zamanla omurganın arkaya öne doğru kayması gibi problemler göz önünde bulundurulur. Bu durumlarda hastalar sinir sıkışması ve ağrı şikayetleri ile hastaneye başvurabilir. Ancak bunlar dışında çok fazla belirti yoktur. Fakat kişiden kişiye göre değişebilen belirtiler olduğu da söylenebilir.

Skolyozda Tedavisi Herkese Gerekli Midir?
Araştırmalara bakıldığı zaman skolyoz hastalarının yaklaşık %90’nında skolyoz eğriliği hafif bir şekilde ilerler ve bu anlamda herhangi bir durumda tedavi gerektirmeyebilir. Ergenlik çağında ortaya çıkabilen skolyoz eğriliğin artışı olup olmadığı düzenli bir şekilde takip edilerek ayakta röntgenler ile doktor tarafından planlanması gerekir. Çünkü skolyoz rahatsızlığının en önemli sonuçları ergenlik döneminde ortaya çıkar.
Ergenlik döneminde omurga hızlı bir şekilde büyüyüp geliştiği için bu durumda eğrilik varsa eğer büyüme ve gelişmesi de yine bu eğrilik doğrultusunda gerçekleşir.

Bu anlamda çocuk yetişkinlik dönemine geçtiği zaman eğrilik durumu çok ileri düzeye gelebilir ve çeşitli tedaviler görmek durumunda kalabilir. Erişkin yaşta skolyoz tedavisi eğer ergenlikte başlayan bir rahatsızlıksa ameliyata kadar gidebilir. Ancak erişkin yaşta ya da yaşlılık sebebiyle ortaya çıkan skolyoz durumlarında ameliyat gibi cerrahi işlemler en son tercih edilir. Bunun öncesinde çeşitli egzersizler sayesinde eğriliğin önüne geçilebilmesi mümkündür.

Skolyoz Tedavisinde Hangi Faktörler Önemlidir?
Skolyoz tedavisi için önemli olan belirli faktörler vardır. Bunlar genel olarak doktorlar tarafından göz önünde bulundurulur. Kişinin durumuna göre bir tedavi planlaması gerçekleştirilir. Bu da tamamen skolyoz tedavileri için gerekli olan faktörleri göz önünde bulundurularak yapılan bir durumdur.

Hastanın yaşı ve kemik yaşı skolyoz tedavisinde en önemli faktörler arasına yer alır. Bununla beraber skolyozun eğriliğinin büyüklüğü hangi tedavi yönteminin uygulanması gerektiğini gösterir. Aynı zamanda skolyoz eğriliğinin omurgada bulunan yerine de dikkat edilmesi gereken hususlar arasında yer alır.

Skolyoz başlangıcının ne zaman olduğu ya da ergenlik döneminde başladıysa hangi aşamasında olduğunu göz önünde bulundurulur. Yapılan muayeneler sonucunda eğrilikteki artış daha göz önünde bulundurulur. Sırt ve bel ağrıları, nefes darlığı gibi diğer durumlar da erişkin yaşta skolyoz tedavisi için dikkat edilmesi gereken önemli hususlar arasında yer alır.