May
Kemik Erimesi ve Omurga Sağlığı

Erişkinlerde Bel Ağrısının Nedenleri

Dünya çapında en çok şikayet edilen hastalıklardan biri bel ağrısıdır. Özellikle masa başında çalışanlarda sıklıkla meydana gelen bel ağrısı, günlük yaşam kalitesini son derece olumsuz etkileyen bir faktördür. Bel ağrısı bununla birlikte birçok sağlık sorununu da beraberinde getirmektedir.

Bel ağrısı şikayeti yaşayan birçok kişi ağrının kaynağının bel fıtığından kaynaklandığını düşünmektedir. Ancak her bel ağrısı bel fıtığı değildir. Bel ağrısına neden olan birçok sebep olabilir. Kişinin sahip olduğu birtakım hastalıklar da bel ağrısına neden olabilmektedir.

Erişkinlerde Bel Ağrısı Neden Olur?

Son zamanlarda özellikle erişkinlerde yaşanan bel ağrısı sayısı çok fazladır. Bu durum kişinin günlük hayatında bazı problemler yaşamasına sebep vermektedir. Peki erişkinlerde yaşanan bel ağrısının nedenleri nelerdir?
Bel ağrılarının en sık nedenleri genellikle büyük ya da küçük kazalar sonucunda yaşanan kırıklar, zedelenmeler, kas spazmı, hasarlı diskler, yaralanmalar veya bağ ve kaslarda oluşan yırtılmalardır. Bununla birlikte ağır yükler kaldırmak ya da ani bir hareket yapmak da bel ağrılarına neden olabilmektedir. Bel ağrısına neden olan diğer etmenler ise şu şekildedir;

Kanalda daralma
Omurlarda kayma
Omurga ve leğen kemiği kırıkları
Omurilik, omurga, çevre yumuşak dokular, karın içi organlardaki tümörler ve enfeksiyonlar da ağrıya neden olabilmektedir.
Omurgayı tutan enfeksiyonlar ve romatizmal hastalıklar
Metastazlar
Bazı metobolik ve hematolojik hastalıklar
Obezite
Üşütme
Zayıf bel ve karın kasları
Yanlış duruş pozisyonu
Belde kireçlenme
Kemik erimesi

Bel Ağrısı Neden Olur?

Dünya çapında yaygın bir hastalık şikayeti olan bel ağrısının altında yatan birçok neden olabilmektedir. Bel ağrısı, kişinin gündelik aktivitelerini kısıtlayabilir ve hatta iş performansını düşürebilmektedir. Bu durumda kişinin yaşam kalitesi olumsuz bir yönde etkilenmektedir. Bel ağrısının en yaygın nedenlerinden bazıları, yanlış oturma ya da duruş pozisyonu, ağır yük kaldırma, yanlış hareket ya da sürekli masa başında çalışmaktır.

Bel Ağrısına Ne İyi Gelir?

Son yıllarda bel ağrısı yaşayan kişilerin sayısı arttıkça bel ağrısına ne iyi gelir diye araştırmalar yapılmaktadır. Bel ağrısı kimi zaman basit bir şekilde tedavi edilirken kimi zaman ciddi sağlık sorunlarına yol açabilmektedir. Bu nedenle özellikle şiddetli ağrılarda öncelikle bir doktora görünmek daha doğru bir seçim olacaktır. Bunun dışında ani hareket gibi basit problemlerden kaynaklı belini incitenler ya da doktor görünenler bel ağrılarını en aza indirmek için günlük hayatlarında aşağıdaki maddeleri uygulayabilirler.

Öncelikle bel ağrısını hafifletmek için gerek ayakta dururken gerekse otururken doğru duruş pozisyonunda olmaktır. Omurga, rahat olduğunda beldeki basıncı azaltarak ağrıları engellemektedir.
Düzenli egzersiz yapmak bel ağrılarının hafiflemesini sağlar.

Ağrı bölgesine önce soğuk sonrasında ise sıcak uygulama yapmak.
Uygun ayakkabı seçmek.
Sağlıklı beslenmek.
En az 7 en fazla ise 9 saat aralığında verimli uyku uyumak.

Bel Ağrısından Kaçınmak İçin Ne Yapılmalı?

Günlük hayatta bel ağrısı ile karşı karşıya kalmamak için birtakım şeyleri düzenli olarak yapmak gerekmektedir. Bel ağrısından kaçınmak için öncelikle hem ayakta iken hem de otururken doğru pozisyonda olmak oldukça önemlidir. Doğru pozisyonda olmak omurgayı rahatlatır ve beldeki basıncı azaltarak ağrıların önüne geçmektedir. Aksi taktirde bel ağrılarına neden olmaktadır.

Bel ağrılarından kaçınmak için yapılması gereken bir diğer şey ise düzenli egzersiz yapmaktır. Bunun yanı sıra bir şey kaldırırken oldukça dikkat edilmelidir. Genelde ağır yük kaldıran kişilerde bel ağrılarının yaşanma olasılığı daha fazladır. Bu sebeple mümkün olduğunca ağır yük kaldırmaktan kaçınılmalıdır.

Bel Ağrısı Hangi Hastalıklara Neden Olabilir?

Bel ağrısı bazı hastalıklar sonucu görülebilmektedir. Bu yüzden şiddetli bel ağrısı yaşayanların mutlaka bir hekime görünmesi önerilir. Şiddetli bel ağrıları ciddi sağlık problemlerinin habercisi olabilmektedir. Neden olan hastalıklardan bazıları ise şunlardır;
Omurga Problemleri
Kas ve Bağ Dokusu Problemleri
Eklem Sorunları
Nörolojik Sorunlar
Sistemik Hastalıklar

Erişkinlerde Bel Ağrısının Nedenleri

Bel Ağrısı Nasıl Teşhis Edilir?

Bel ağrısının teşhisi için hekim öncelikle semptomlara ve kişinin hastalık geçmişini öğrenmektedir. Ardından duruma göre aşağıdaki işlemler yapılmaktadır.
Fiziki muayene
Görüntüleme testleri
Kan testleri
Elektromiyografi (EMG) ve sinir iletim testleri
Lomber punksiyon

Bel Ağrısının Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Bel ağrısının tedavi yöntemleri, hastalığın teşhisine göre değişkenlik göstermektedir. Hafif ağrılar için basit yöntemleri kullanılırken şiddetli ve ağır bel ağrıları için cerrahi müdahaleye kadar gidilebilmektedir. En çok kullanılan tedavi yöntemleri ise aşağıdaki gibidir:

İstirahat
Ani hareketler sonucu meydana gelen bel ağrılarında birkaç gün istirahat etmek, ağrıların hafiflemesi ve geçmesi için oldukça önemlidir.

Fizik Tedavi ve Egzersiz
Fizyoterapistlerin önerdiği fizik tedavi egzersizlerini düzenli bir şekilde yapmak kasları güçlendirerek ağrıları hafifletmektedir.

İlaç Kullanımı
Ağrı kesici ve kas gevşetici gibi ilaçlar ağrıların hafiflemesini sağlar.

Sıcak ve Soğuk Tedavi
Sıcak ve soğuk tedavi, bölgedeki şişlikleri ve enfeksiyonu önleyerek ağrıları hafifletebilmektedir.

Masaj ve Akupunktur
Masaj ve akupunktur, kasların rahatlamasını ve ağrıların hafiflemesine yardımcı olmaktadır

Cerrahi Müdahale
Şiddetli bel ağrıları ciddi bir sağlık sorununun habercisi olabilmektedir. Bu nedenle bazı durumlarda cerrahi müdahale gerekebilmektedir.

Bel Ağrısı Tehlikeli Midir?

Günümüzde en sık yaşanan hastalıklardan biri olan bel ağrısı tehlikeli midir diye oldukça merak edilmektedir. Bel ağrısı, genellikle yanlış duruş pozisyonu, ağır yük kaldırma ya da yanlış hareketler sonucunda oluşmaktadır. Bu gibi hafif bel ağrıları, birkaç güne iyileşebilmektedir.

Bu yüzden hafif bel ağrıları tehlike arz etmemektedir. Ancak bir hastalıktan ötürü ya da yaşanan kazalar sonucu meydana çıkan bel ağrıları, ciddi sağlık sorunlarına neden olabilmektedir. Bu nedenle şiddetli bel ağrısı olan kişilerin en kısa zamanda bir hekime başvurmaları gerekmektedir.