Ağu
Skolyoz Ve Korse Tedavisi

Omurgamızın yana eğilmesiyle ortaya çıkan skolyoz birçok kişinin hayat kalitesini ciddi şekilde etkiliyor. Türkiye’de milyonlarca insanın sahip olduğu düşünülen bu rahatsızlığın sebebi tam olarak bilinemiyor.

Skolyoz doğuştan ya da sonradan olabilir. Özellikle gebelik döneminden kalan bir problem nedeniyle görülür. Genellikle normal gelişen bir omurga üzeirnden nedeni belli olmadan sorun ortaya çıkabilir. Bel ağrıları, sırttaki kusurlar ya da bel eğiklikleri gibi ile skolyoz anlaşılailir.

Skolyoz Korsesi Nedir?

Skolyoz korsesi, skolyozlu kişilerin omurgalarında yer alan eğriliklerin artmasını önlemek için tasarlanan giysidir. Kişiye özel olarak üretilir. Kemik gelişimi tamamlana kadar takılan korselerin kullanım süresi eğriliğin büyüklüğüne göre değişim gösterir. Kullanım zamanları ve amaçlarına göre farklı skolyoz korse tipleri yer almaktadır.

Skolyoz Korsesi İçin Ölçü Nasıl Alınır?

Korse tedavisi kişiye özel uygulanan yöntemlerden bir tanesidir. Skolyoz korseleri, çeşitli sorunlara neden olabilir. Bunların başında hijyen, baskılama ve konfor sorunları gelmektedir. Tedavi başladığı zaman doktorun önerdiği korse çeşidi için ölçü alunacaktır. Skolyoz korsesi için ölçü nasıl alınır? Skolyoz korsesi ölçüsü alınırken;
Hastanın belirli bölgelerine işaretlemeler yapılır.
Yapılan işaretlemeler referans noktaları kabul edilir ve hastanın çevre ölçüleri alınır.
Hastanın fotoğrafları çekilir.
Hastanın vücuduna alçılama yapılarak kalıp çıkarılır.

Skolyozda ilk olarak klinik muayene yapılır. Skolyoz muayenesinde hasta ayakta dik durur pozisyondayken omuz yükseklikleri, kalçaların simetrisi ve sırtın arkadan görünümü değerlendirilir.

Skolyoz Korse Tedavisi

Skolyoz genel olarak ergenlik döneminde kendisini gösterir. Bunun yanında çocuklar ve yetişkinlerde de bulunabilir. Ergenlik ve çocukluk zamanındaki skolyoz vakaları için, eğer eğrilik 20-25 ila 45 derece arasında oluyorsa skolyoz korse tedavisi tercih edilmektedir.
Skolyozda tedavi eğriliğin derecesine göre belirlenir. 10 – 20 derece arası altı ay aralıklarla düzenli takip edilerek hasta fizik tedavi uygulanır. Eğrilik derecesi 20 – 40 derece arasında olan hastalarda korse tedavisine başlanır. Yapılan araştırmalara göre erken dönem korse kullanımının skolyoz derecesinde gerileme de etkili olduğunu göstermiştir.

Skolyoz Korse ile Düzelir mi?

Korse tedavisi skolyozu tamamen ortadan kaldırmayacaktır. Korse tedavisi sırasında eğrilik düzelse bile korse çıkartılınca eğrilik 24 saat sonra eski haline geri dönebilir. Fakat korse kullanımı hastanın mevcut durumunu korumasını sağlayacaktır. Eğriliklerin ilerlememesi için iskelet gelişimi tamamlana kadar korse kullanılabilir. Ergenlerde tedavide üst aşamalara çıkıldığında 20 saatten fazla korse kullanımı önerilmektedir.
Skolyoz korse uygulaması tanının koyulmasından itibaren başlayacaktır. Skolyozun teşhisi genellikle gözlem ve çeşitli görüntüleme yöntemleri ile tamamlanır. Yetişkinlerde gözlemin yanı sıra vakanın şiddetine göre bilgisayarlı tomografi çekilir. Vakanın skolyoz teşhisi için eğriliğin 10 dereceden fazla olması gerekir.

Skolyoz Korsesinin Avantajları

Skolyozu bulunan hastalar günlük işleri ile ilgilenirken rahatsızlıklarının ilerlememesi için korseden destek alabilir. Skolyoz korsenin avantajları oldukça fazladır. Hastalar genellikle kıyafet içine giyilen, dışından görünmeyen bu korseleri kolayca kullanabilir. Günümüzde üretilen korseler eski modellerine göre daha konforludur.
Erken tanı koyulmuş bir skolyoz hastası korse tedavisi ile hastalığın ilerlemesini durdurabilir. Böylece skolyoz ameliyatına ihtiyaç duyulmaz.

Skolyoz Korsesi Zararlı Mı?

İnsanlar internet üzerinden skolyoz korsesi zararları gibi araştırmalar yapıyor. Özellikle hafif şiddetli skolyoz vakalarında korse kullanılır. Skolyoz korsesi diğer korselerden farklı olarak tasarlanır. Bu yüzden sırtta, özellikle korse tedavisi başlangıcında, bir miktar rahatsızlık hissedebilirsiniz.
Bazı durumlarda ciltte çeşitli kızarıklıklar oluşabilir. Bu kızarıklıklar genellikle korsenin çıkarılmasından sonra geçecektir. Eğer geçmiyorsa doktora başvurmanız gerekir. Korse kullanımı sırasında korsenin baskı yaptığı noktalarda bazı yaralar ortaya çıkabilir. Bunun oluşmasını önlemek için alkol ile masaj yapmalısınız.

Skolyoz Korsesi Fiyatları Ne Kadar?

Günümüzde, skolyoz vakaları kadar tedavinin fiyatı da önemli olabiliyor. Hastaların tedavi süreci boyunca kullanacağı bu medikal ürünlerin kişiye göre üretilmesi gerekir. Genel olarak aynı materyaller kullanılsa da vakanın şiddetine göre farklı korse türleri ve tedavi süreçleri değişebilir. Bu durum fiyatları etkileyebilir.

Çocuklar İçin Skolyoz Korsesi Tedavisi

Skolyoz çocuklar için de ciddi bir risk taşımaktadır. Özellikle kız çocuklarında bu sorun daha fazla gözükür. Erken büyüme dönemindeki erkek çocuklarda erken teşhis son derece önemlidir. Aksi halde bu dönemde erkek çocuklar çok hızlı büyüdüklerinden, hastalık ciddi oranda ilerleyebiliyor.
Genel olarak ayakta durma testi uygulanarak hastalığın teşhisi yapılmaktadır. Yapılacak olan testte ayaklar birleştirilir. Çocuklarda skolyoz korsesi kullanımı hastalığın şiddetine göre belirlenmektedir.

Yetişkinlerde İçin Skolyoz Korsesi Tedavisi

Yetişkin vakalarda genellikle dejeneratif skolyoz daha sık ortaya çıkar. Bu yaşlanmaya bağlı olarak görülen skolyoz türlerinden bir tanesidir. Ayrıca önceden keşfedilmemiş ve ilerlemiş bir pediatrik skolyoz da ortaya çıkabilir. Tanının iskelet büyümesi tamamlandıktan sonra koyulması gerekir.
Yetişkinlerde skolyoz korsesi genel olarak kullanılmamaktadır. Skolyoz korsesi, hastalığın ilerleyişini durdurmak için ergen ve çocuklarda kullanılır. Genel olarak Boston korsesi modeli tercih edilir. Bu korse omurganın hareketini sınırlamak üzere tasarlanmıştır. Bir yetişkinin gün içerisinde sürekli korse takması da pek konforlu gözükmemektedir.

Skolyozda Doğru Korse Nasıl Seçilir?

Skolyoz korsesi tedavisinin başarısının en önemli faktörlerinden bir tanesi doğru korse kullanımıdır. Süreç ortopedi doktorunun hastaya en uygun korse modelini önermesi sonrasında başlayacaktır. Skolyoz korse modeli seçiminde hastanın yaşı, cinsiyeti, boyu, kilosu ve skolyoz derecesi göz önünde tutulması gerekir.

Skolyoz Korsesi Nasıl Yapılır?

Skolyoz korsesinin yapımından önce doktor ilk olarak korse çeşidini belirler. Seçilen korse tipine göre hastadan ölçü alınacaktır. Ölçü alımı hasta vücuduna alçı uygulanarak tamamlanır. Daha sonra korsenin üretim aşamasına geçilir.

Skolyoz Korsesi Tedavisi Başarı Oranları

Skolyoz korseleri günde 8-23 saat kadar kullanılır. Korse kullanacak hastanın korse altına katlanma ya da toparlanma yapmayacak şekilde tişört giymesi gerekir. Skolyoz korsesi tedavisi uygulanan hastaların eğriliklerinin durdurulması için tasarlanır. Eğriliğin artmaya devam etmesi ise tedavinin başarısız olduğu anlamına gelecektir.
Büyüme çağındaki skolyoz hastalarına uygulanan korse tedavilerinin başarısı oldukça yüksektir. Skolyoz korsesi tedavisinin başarısı doktor ve protez ortez teknikerine göre değişebilir. Skolyoz korsesi tedavisi yapılan dönemde yapılacak egzersizlere dikkat edilmelidir.