Omurga Kırıkları Sonrası Felç Gelişmesi

Riskli hastalıklar arasında yer alan omurga kırıkları felç gibi durumlarla birlikte görülebilmektedir. Felç gelişmesi durumunda hareket etme kabiliyeti ciddi oranda kısıtlanabilecektir. Omurga kırıklarında ilk müdahaleler ve tedavi süreçleri doğru şekilde yapılmalıdır.

Omurga Kırığı Nedir?

Omurgalarda çeşitli nedenlere bağlı olarak meydana gelen omur kırılmasına omurga kırığı ismi verilmektedir. Omurgaları oluşturan omur bölümü, deformasyona uğradığı zaman ciddi bir tedavi süreci gerekebilir. Kırılan omur sayısına göre kişiye özel olarak tedavi yapılacaktır.

Omurga Kırığı Felç Yapar mı?

Omurga kırığı olursa, vücudun çeşitli bölgelerinde felç görülebilir. Boyun omurları kırılırsa felç olan bölümler kol ve bacaklardır. Sadece sırt bölgesinde kırıklar varsa, belden aşağısı felç olacaktır. Genellikle sırt bölgesinde meydana gelen kırıklara daha fazla rastlanmaktadır. Boyunda meydana gelen kırıklar kısmen daha nadir görülmektedir.

Omurga Kemikleri Neden Kırılır?

Travma durumlarına bağlı omurga kırığı olabileceği gibi fiziksel yetmezliğe bağlı omurga kemik kırılması da görülebilir.
Yüksekten düşmeler
Spor kazaları
Ateşli silah yaralanmaları
Trafik kazaları nedeniyle omurga kırıkları görülebilir. Omurga tümörü olan hastalar, kemik erimesi görülen yaşlılar omurga kırıklarıyla daha fazla karşılaşabilmektedir.

Omurilik Felçleri Kimlerde Daha Fazla Görülür?

Yapılan çalışmalara göre omurga kırıklarının en fazla görüldüğü yaş aralığı 18-50’dir. Cinsiyete göre değerlendirme yapılırsa, erkeklerde görülme olasılığı kadınlara nazaran birkaç kat daha fazladır.
Omurga kırıklarının erkeklerde daha fazla görülmesinin nedenleri kesinlik içermemekle beraber, yaşam tarzıyla da alakalı olacağı tahmin edilmektedir. Erkeklerin riskli fiziksel etkinlikleri daha fazla yapmaya çalışması hata oranlarında artışa neden olabilecektir.

Omurga Kırıkları Sonrası Felç Gelişmesi

Omurga bölgesinde tümör olması felcin bir anda olmaması demek değildir. Travma olsun veya olmasın omurga kırıldığında felç durumu yaşanacaktır. Felç dereceleri ise değişebildiğinden kırık bölgesine göre hissizlik durumu yaşanabilir.

Bunu okuyabilirsiniz >>>  Bel Kayması Tedavisi

Omurga Kırığında Felç Belirtileri

Omurga kırığının şiddeti belirtileri belirleyecektir. Felç, belirtilerden biri ve en ağır olanıdır. Çoğu zaman ağrılarla beraber görülen omurga kırık belirtileri boşaltım sistemini etkileyebilir. Ayrıca bir yerdeki omurga kemikleri kırık olursa diğer omurga deformasyonlarına neden olabilir. Boyun bölgesinden aşağısının tutmaması, kol ve bacaklardaki hissizlik buna örnek verilebilir.

Omurga Kırıkları ve Felç Nasıl Tespit Edilir?

Omurga kırıklarını kesin olarak tespit etmek için çeşitli muayene ve görüntüleme teknikleri kullanılmaktadır. Röntgen, MR, nörolojik muayene ardından kesin tanı konabilecektir. Kırık şüphesi olan bireyler en yakın sağlık kuruluşuna başvurmalıdır.

Omurga Kırığı Tedavi Edilmezse Ne Olur?

Omurga kırıklarının dereceleri ve çeşitleri değişebilir ve tedavi edilmeyen kırıkların etki düzeyi farklıdır. Ciddi omurilik kırıklarında felç, kambur görünüm durumu olabilir. Ciddi omurilik kırığı yoksa ve basit bir kırık varsa ilerleme riski artar. Zorlayıcı hareketler vs. felce kadar neden olabilir.

Omurilik Felci Tedavisi Süresi

Omurga kırıklarından sonra omurilik felci görülüyorsa, tedavi aşaması uzun bir rehabilitasyon süreci anlamına gelebilir. Felç tedavilerinde ilk müdahale enfeksiyon gelişmemesi için çok önemlidir. genel olarak kompleks bir durum olduğundan kesin bir felç tedavisi görülmemektedir. Aşamalı olarak onarıma bağlı hareket artışı hedeflenir.
Omurilik felci, hastalar için epey yıpratıcı olabilir. Her hasta için aynı tedavi süreçleri olsa da etki dereceleri değişebilir. İyileşme hızını artırıcı uygulamaları yerine getiren hastalar genel olarak daha başarılı olmaktadır.

Omurga Kırığı Ameliyatsız Geçer mi?

Omurga kırıkları ameliyatlı ve ameliyatsız şekilde tedavi edilebilmektedir. Ameliyatsız olarak yapılan tedaviler çeşitli aparatlarla desteklenir. Basit kırklar olduğunda egzersizlerle omurilik güçlendirmesi sağlanır. Ayrıca omurga kırığı korse kullanımıyla birlikte iyileşebilecektir. Ciddi kırıklarda operasyon gerekebilir. Operasyon ardından gelen tedavi süreci son derece hassastır.

Bunu okuyabilirsiniz >>>  Kalça Yüzeyine Kaplama (Resurfacing)

Kırığa Bağlı Felç Ne Kadar Sürede İyileşir?

Omurga kırıkları derecesine göre farklı sürelerde iyileşebilmektedir. Genel iyileşme süresi 6-12 hafta olarak bilinmektedir. Hareketsizlik ve tedavi süreci yeterli olduğunda belirtilen iyileşme aralığında iyileşme sağlanabilir.
Ciddi travmalara bağlı omurga kırığı olursa tedavi süreçleri daha ağır şekilde ilerleyebilmektedir. İlerlemeyi etkileyen pek çok faktör olabilecektir. Felç derecesi ve fizik tedavi egzersizlerine devamlılık gibi faktörler, iyileşme süresini belirler.

Omurga Kırıkları Tedavi Yöntemleri Nedir?

Kırılan omurga kemiklerini tedavi etmek için kullanılan tedavi yöntemleri, kırık derecesine göre şekillenmektedir. Korse ve alçı tedaisi yaygın şekilde kullanılmakla beraber çökme tarzı kırıklarda bu yöntemlere başvurulmaktadır.
Omurilikte çökme nedenli kırıklarda, bağ doku hasarlarında 3 ay boyunca alçı ya da korse uygulaması gerekebilir. Bu işlemin amacı, ilerlemeyi engellemek olacaktır.
Omurga kemiği kırığında titanyum vidalarla destek sağlanması gerekebilir. Füzyon vidalı ameliyat yönteminde omurga sağlamlığı ciddi oranda bozulmuş demektir. Sağlam kalan omurlar üzerinden vidalarla tedavi amaçlanır.

Operasyon türü açık ve kapalı olabilir. Genellikle erken sonuç vermesi bakımından kapalı operasyona daha fazla başvurulmaktadır. Açık cerrahi tercih ediliyorsa omurga dondurma yöntemiyle beraber altı haftalık bir egzersiz sağlanmalıdır.
İğne ile gerçekleşen omurga kemiği kırık operasyonunda, hastaya kemik çimentosu enjeksiyonu gerçekleşir. İşlemde kırık olan omurga kemiğinin onarımı hedeflenir. Hastalara önceden bu işlem yapıldıysa ve yeni bir kırık oluştuysa, kırığın düzeltilmesi işlemi de sağlanabilir.

Omurga Kırıklarında Yapılmaması Gerekenler Neler?

Omurga kırıkları olduğunda travma yaşanmışsa kişinin hareketsiz şekilde kalması ve vücut ısısını koruması sağlanmalıdır. Özellikle baş ve boyun bölgesi sabit kalmalı, olabildiğince hareketsiz olmasına dikkat edilmelidir.

L1 Kemiği Kırığı Nedir?

L1 kemiği, omurga kırıkları arasında yaygın görülen bir kırık türüdür. Omurga kemiklerinden biri olan L1 kemiğinin çökmesini ifade eder.
Yaygın görülen bir kırık türü olduğu için omurilik kırıkları L1 kemik bölgesiyle bağdaştırılmaktadır. Çökme oluşan kemik doğru şekilde tedavi edilmezse felce neden olabilir. Ancak omurilik felci ve L1 kemiği kırığı tedavisi farklı bir tedavi süreci olabilecektir.

Bunu okuyabilirsiniz >>>  Omurga Kırıklarının Tedavisi