Tem
Skolyozda Yeni Cerrahi Tedavi Seçenekleri?

Omurgaya önden ya da arkadan bakıldığı zaman görülebilen eğrilikler skolyoz olarak tanımlanır. Vücut genel anlamda bakıldığında yana doğru eğilmiş bir şekilde durur. Bir omuz diğer omuzdan daha yüksekte olabilmektedir. Bu anlamda skolyozun belirtisi olduğu da ortaya çıkar. Bazı durumlarda sırtın bir tarafı diğer tarafına göre çok daha öyle doğru eğiktir. Bu da kamburluğu ortaya çıkarır. Bunun en büyük sebeplerinden biri göğüs kafesinde oluşan kamburluğun sırt kısmında tamamen arkaya doğru bir asimetrik çıkıntının oluşmasıdır.

Skolyoz Belirtileri Nelerdir?

Skolyoz belirtileri aslında genel olarak ileri derecede olduğu zaman ortaya çıkar. Pek çok kişi skolyoz olduğunu belde ve sırt bölgesinde yoğun ağrı yaşadığı zaman anlar. Bununla beraber dışarıdan bakan birinin kişinin doğru bir vücut duruşuna sahip olmaması sonucunda da skolyozu olduğunu söyleyebilir. Ancak en doğru teşhisi tamamen doktor yapar. Bu nedenle bir omuzun diğer omuzdan daha yukarıda olması ya da kalçanın bir tarafının daha yukarıda olması gibi asimetriler görüldüğü zaman mutlaka bir doktora gitmek gerekir. Bu sayede skolyoz tanısı oldukça kolay bir şekilde koyulabilir.

Skolyoz Tedavisi Nasıl Olur?

Skolyoz tedavileri oldukça çeşitlidir. Ancak son dönemlerde teknolojinin gelişmesiyle beraber çeşitli skolyoz tedavileri de ortaya çıkmıştır. Özellikle skolyozda yeni cerrahi tedavi seçenekleri hastaları oldukça rahatlatır. Çünkü tek tip olan cerrahi seçenekler yüzünden hastalar ameliyat olmak istemiyordu. Ancak teknoloji ile gelişen tedavi yöntemleri sayesinde pek çok kişiye çok daha kolay ve rahat bir şekilde ameliyat olmak ister.

Minimal İnvazif Cerrahi

Minimal invaziv cerrahi skolyoz tedavilerinde tercih edilen bir cerrahi müdahaledir. Mümkün olabildiğince en minimal düzeyde planlanan bir cerrahi prosedürüdür. Yani yara izinin daha küçük olduğu ve kişide ağrının daha az olduğu çok daha küçük ameliyatlar hedeflenir. Bununla beraber ameliyat esnasında kanamanın da çok daha az olduğu bir cerrahi sistemdir.
Minimal incazif cerrahi tekniği sayesinde pek çok hasta omurga cerrahisinde pek çok hastalıktan kurtulabilmektedir. Sadece skolyoz değil diğer omurga tedavileri için de sıklıkla kullanılmaktadır. Ancak skolyoz tedavisi için çok daha fazla tercih edilir.

İpli Skolyoz Cerrahisi

Skolyoz cerrahisinde en çok tercih edilen cerrahi yöntemlerden biri ipli skolyoz cerrahisi olarak bilinir. Bu yöntem sayesinde oldukça dinamik bir ameliyat gerçekleştirebilmektedir. Yani normalde ameliyattan sonra omurgada hareket kısıtlılığı olurken bu cerrahi müdahale sonrasında ameliyattan sonra omurga hareketli bir şekilde kalabilmektedir. Yani omurga doğal bir şekilde büyür.
Mümkün olabildiği kadar küçük tercih edilen çubuk ve vidalar bel ya da sırt bölgelerine yerleştirilir. Bir kablo aracılığıyla birbirlerine birleştirilir. Omur üzerinde gerilir ve omurga eğriliğinde bir düzelme meydana gelir. Ancak bu tekniğin komplikasyonları arasında enfeksiyon, vida çıkması, vida kırılması, büyük damar kanamaları ya da anestezi problemleri görülebilmektedir. Ancak yeni geliştirilen bir yöntem olduğu için güvenilir sonuçları uzun süreli olarak kendini gösterir

Büyüyen Rod Cerrahisi

Manyetik olarak kolay bir şekilde kontrol edilebilen tedavi yöntemlerinden biri de büyüyen robot cerrahisidir. Bu cerrahi de büyüyen rod ve vidalar yerleştirilmektedir. Ardından yapılan takipler sonucunda vücudun dışarıdan manyetik bir kontrol edici sayesinde rod uzatılır. Bu anlamda başlangıçta ameliyat sırasında yerleştirilmiş olan rod uzar ve omurganın eğriliğinin azalmasını sağlar. Bu anlamda omurganın uzaması gibi durumlar da gerçekleştirebilir. Özellikle çocuklara tercih edilen bir yöntemdir.
Torakoskopik Omurga Cerrahisi
Son dönemlerde sıklıkla tercih edilen skolyozda yeni cerrahi tedavi seçenekleri arasında Torakoskopik omurga cerrahisi de bulunmaktadır. Bu cerrahi ameliyat göğüs kafesine minimal düzeyde girilmesi amacıyla yapılan bir ameliyattır. Daha çok küçük bir kesi sayesinde sırt bölgesi üzerinden omurgaya güvenli bir şekilde ulaşılır. Bu anlamda çok çeşitli cerrahi tedaviler yapılabilir.

Torakoskopik omurga cerrahisi aracılığıyla kullanılan aletler video sistemleri üzerinden yüksek çözünürlük kameralar ile incelenmektedir. Bu da aslında cerraha çok önemli bir anatomik görüş elde ettiler. Omurga gövdeleri üzerine vidalar yerleştirilebilmektedir. Bununla beraber omurgada görülen eğrilikler de kolay bir şekilde gevşetirler. Bu tedavi sayesinde hangi işlem yapılacaksa çok daha görünür bir şekilde yapılabildiği için ameliyat riski çok daha düşüktür. Daha kapalı bir ameliyat olarak geçer. Bu anlamda açık cerrahiye göre çok daha az ağrı görülür. Akciğer fonksiyonları çok daha az etkilenirken hızlı bir iyileşmede görülebilmektedir.

Robotik Skolyoz Ameliyatı Nasıl Yapılır?
Son dönemlerde doktorların da çok fazla tercih ettiği robotik skolyoz cerrahisi genel anlamda skolyoz ameliyatlarında kullanılan bir işlemdir. Skolyoz ameliyatları için omurlar üzerine metal ve vida çubuklardan oluşan implantlar yerleştirilir. Bu anlamda eğriliğin düzeltilmesi amaçları var.
Düzeltilmiş olan bölgeler üzerinde omurların birbirleri ile kaynaşabilmesi adına bu işlem yapılmaktadır. Omurga eğriliği ameliyatı esnasında tercih edilen modern robotik sistemler sayesinde metal ve vida çubuk gibi insanların yerleştirilmek istendiği noktaları son derece detaylı ve hassas hesaplamalar ile belirlenir.
Ameliyat sırasında vida gibi diğer implantların omurgaya kolay bir şekilde yerleştirilebilmesi adına konum ve açıları en doğru şekilde belirlenir. Bu anlamda cerrahın ameliyat esnasında yapabileceği tüm işlemler üç boyutlu bir kamera ile kolay bir şekilde takip edilebilmektedir. Böylece ameliyatın plana uygun olarak yapılması sağlanır.
Robotik skolyoz ameliyatı esnasında tercih edilen yöntemler aslında kişilerin hastalıklarına yönelik olarak değişiklik gösterir. Omurga eğriliğinin kaç derece olduğu ve hastanın durumu gibi faktörler hangi ameliyat yönteminin yapılacağına karar verir. Vücut dokularının en düşük hasarla ameliyatın yapılabilmesi adına vücut üzerinde küçük kesiler atılır.
Kemiğin gelişmesi ve olgunlaşması hala devam eden çocuklarda da uzatılabilen metal çubuklar tercih edilebilir. Bu anlamda ileri derecede oluşan omurga eğriliklerinin büyük oranda önüne geçilir. Hastalar skolyozda yeni cerrahi tedavi seçenekleri arasında bulunan robotik skolyoz cerrahisi hakkında bilgi sahibi oldukları zaman ameliyata yönelik endişeleri de azalacaktır.